Hieronder staat een overzicht van vragen die vaak aan ons gesteld worden. Staat je vraag er niet bij of wil je meer informatie over een bepaald onderwerp? Neem dan even contact met ons op en we helpen je graag.
Wat zijn jullie openingstijden?
Dinsdag t/m vrijdag:
Van 9:00 tot 18:00
Zaterdag:
Van 10:00 tot 17:00
Altijd gesloten op:
1e en 2e Paasdag
Koningsdag
Hemelvaartsdag
1e en 2e Pinksterdag
25 december t/m 1 januari
Wat is jullie adres?
Lijmbeekstraat 146
5612 NH Eindhoven
Route (via Google Maps)
Kan ik in de buurt gratis parkeren?
Ja, parkeren in de omliggende straten is gratis.
Nemen jullie cadeaubonnen aan?
Nee, cadeaubonnen kunnen niet worden ingewisseld. Een uitzondering hierop zijn cadeau- en kortingsbonnen die we zelf uitgeven tijdens promotiecampagnes.
Kan ik bij jullie ook lichtadvies krijgen?
Ja, onze specialisten helpen je graag. Het wordt aangeraden om hiervoor een afspraak te maken. Dan weet je zeker dat onze adviseur voor je klaar staat op het gewenste tijdstip en je dus niet hoeft te wachten. Meer informatie
Hebben jullie ook koopavonden of koopzondagen?
Nee, de winkel is wel 5 dagen per week geopend en bovendien kan 24/7 besteld worden via de webshop.
Zijn alle artikelen op voorraad?
Het overgrote deel van de artikelen is op voorraad en dus direct leverbaar. Bij specifieke artikelen kan het voorkomen dat deze besteld worden en zo snel mogelijk kunnen worden bezorgd of opgehaald.
Bezorgen jullie ook thuis?
Dat is zeker mogelijk. Bestel je artikelen in de winkel dan kun je het natuurlijk gelijk meenemen. Liever thuisbezorgd? Vraag onze medewerkers dan even naar de mogelijkheden. Bestel je via de webshop dan worden de artikelen vanzelfsprekend bezorgd.
Kan ik een artikel op proef meenemen?
Ja, dat kan. Vele artikelen kunnen op proef worden meegenomen, zodat je thuis kunt kijken hoe het artikel bevalt en staat in de ruimte. Niet tevreden? Vanzelfsprekend kan het artikel dan kosteloos worden teruggebracht.
Wat is de levertijd?
Voor bestellingen in de webshop geldt: voor 12.00 uur besteld, de volgende dag in huis (op werkdagen). Wanneer een artikel niet op voorraad is dan kan de levering langer duren. Wil je een indicatie van de levertijd? Neem dan even contact met ons op.
Waarom moet ik registreren / inloggen?
Om de bestelling af te ronden is het belangrijk dat we de benodigde gegevens hebben. Dat kost even een paar minuten. Door te registreren is dit alleen de eerste keer dat je bestelt nodig. De volgende keer kun je inloggen en zijn al jouw gegevens al ingevuld. Dat is wel zo gemakkelijk. Ook kun je op elk gewenst moment je gegevens inzien, aanpassen of verwijderen. Goed om te weten is dat we respectvol en veilig met je gegevens omgaan. Meer informatie hierover vind je in ons privacy statement.
Wat moet ik doen bij een defect?
Een defect is heel vervelend. Wij lossen het graag voor je op. Neem even contact op, zodat we samen kunnen kijken naar de oplossing die het best past bij je probleem.
Wie betaalt de kosten voor de retourzending?
Ben je niet tevreden over een artikel? Retourneren is mogelijk. De verzendkosten zijn voor eigen rekening. Hebben we niet het juiste artikel geleverd? Dan vergoeden wij de kosten.
Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Hoe kan ik de inloggegevens achterhalen?
Op de inlogpagina kun je klikken op ‘wachtwoord vergeten’. Op deze pagina kun je je emailadres invullen. Het wachtwoord wordt dan per email toegestuurd.
Wat zijn de betalingsmogelijkheden?
Je kunt betalen via iDeal of met Mister Cash.
Hoeveel dagen heb ik bedenktijd?
Als je een aankoop via internet of telefonisch hebt gedaan, geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Krijg je spijt van je aankoop dan kun je die binnen deze termijn zonder opgaaf van reden ongedaan maken (bron: consumentenbond)
Wat zijn de garantievoorwaarden?
Op alle artikelen geldt de fabrieksgarantie van betreffend merk. De garantietermijn kan per artikel verschillen.
Hoe kan ik in contact komen met de klantenservice?
Tijdens de openingstijden van de winkel kan telefonisch contact worden opgenomen. Ook even binnenlopen is natuurlijk mogelijk. Ook kun je te allen tijde per email je vraag stellen.
Mag ik als particulier bij jullie kopen?
Ja, ook als particulier ben je van harte welkom en kun je zowel online als in onze showroom in Eindhoven terecht voor inspiratie, advies en bestellingen van de beste lichtmerken en aanverwante artikelen bekabeling, dimmers, inbouwspots, LED strips en nog veel meer.
Kan ik halogeen naar LED vervangen?
Ja, dat is mogelijk. Bekijk eerst even of de huidige halogeenlamp 12V of 230V is.
230V: deze lamp is zeer eenvoudig te vervangen. Kies simpelweg een gelijkwaardige lamp in LED. Deze is dus 1 op 1 vervangbaar. Bekijk ons aanbod in de webshop of neem contact op met de showroom of kom even langs.
12v: in dit geval is vervanging wat minder eenvoudig, maar zeker mogelijk. De kans is in dit geval erg groot dat je de trafo moet vervangen. De trafo vervangen kan altijd. De vervolgvraag die velen stellen is of een dimbare lamp mogelijk is op deze plek. We adviseren je om bij een dergelijke vervanging even contact met ons op te nemen. Onze lichtspecialist kan dan even met je meekijken en je voorzien van professioneel advies en je helpen met het maken van de juiste keuze.
Alle artikelen voor dergelijke vervangingen zijn door Aerts Lighting leverbaar. Advies nodig? Bel, mail of kom even langs in de showroom. Het helpt enorm als je een foto maakt van de huidige lichtbron. Of neem de huidige lamp mee naar de showroom.
Voor complete bestaande armaturen op 12v is het niet raadzaam om dit om te zetten naar LED.
Kan ik 12v halogeen lampjes die in een inbouwspot zitten vervangen voor 230v LED?
Ja, dat kan. Je kunt de 12V fitting vervangen voor GU10 230V lampjes. De trafo dien je er dan wel tussenuit te halen. Mocht je niet goed weten hoe de elektriciteit is aangelegd in je huis of hoe je hier aanpassingen aan kunt doen, neem dan contact op met je elektricien.
LED-verlichting is wel erg wit, dat wil ik niet
De hele witte kleur van LED is verleden tijd. De ijzige kleur van LED is een vooroordeel uit de begintijd van LED. Toen was de witte, ‘koude’ kleur de enige optie. Tegenwoordig kun je LED krijgen van warm wit naar koel wit veel tinten. De ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Zo kun je nu ook lichtbronnen en armaturen krijgen in ‘dim to warm’ optie.
Wat is de minimale en maximale inbouwhoogte voor spots?
Als je inbouwspots in bijvoorbeeld het plafond gaat plaatsen dan is de inbouwhoogte essentieel. Momenteel is een hoogte van 3 centimeter het minst. Hierbij is de driver ook dezelfde hoogte, waardoor deze erbij geplaatst kan worden.
Wil je spots in een houten paneel of plank plaatsen dan kies je voor andere spots. Deze hebben een ruimte nodige tussen de 15 en 20 cm. Hierbij is het ook nodig om de driver op een locatie te plaatsen met meer ruimte.
Is LED-verlichting dimbaar?
Ja, dat kan. De eerste vraag is: is de lichtbron wel dimbaar? Dat is namelijk niet vanzelfsprekend. Op de verpakking staat aangegeven waarmee moet worden gedimd.
Aerts Lighting heeft zelf een hele goede LED-dimmer: bekijk in de webshop

Waarom knippert mijn verlichting bij het vervangen van de dimmer?
Dan heb je de verkeerde dimmer gekozen. Er zijn veel merken dimmers te koop. Niet elke LED-lamp is even gemakkelijk te dimmen. Het is een kwestie van uitproberen welke dimmer hiervoor geschikt is. De dimmer van Aerts Lighting (hierboven genoemd) is in 90% van de gevallen geschikt. Dimmers uitproberen? Dat kan heel gemakkelijk in onze showroom. Dan heb je direct zekerheid en geen onnodige kosten.
Als ik een ledlamp dim bespaar ik dan ook stroom?
Ja, vrijwel alle dimmers die nu gebruikt worden zorgen voor een energiebesparing wanneer de lamp gedimd wordt.
Als ik een lamp heb op 12 Volt, kan ik deze dan ook dimmen?
Ja dat kan, het is alleen afhankelijk van het type transformator welke dimmer daar het best bijpast. In vrijwel alle nieuwe 12 Volt lampen zit een elektronische transformator. Deze zijn goed dimbaar, maar wel met een tronic dimmer of met een microdimmer. Heeft u nog een gewikkelde/ringkern transformator (ter herkenning, een gewikkelde trafo is relatief zwaar en heeft een spoel van koperdraad) dan is een hoogwaardige halogeendimmer de oplossing. Bij gewikkelde/ringkern trafo’s zal er in gedimde toestand vrijwel altijd een lichte brom hoorbaar zijn.
Hoe sluit ik een lamp aan?
Een lamp sluit je aan met de plus- (bruin) en min-draad (blauw) en dit doe je met behulp van een kroonsteen en een schroevendraaier. De plusdraad sluit je op de andere plusdraad en de min-draad op de min-draad. Er zitten altijd drie soorten draden aan een lamp:
- Bruin /zwart - plus of fase draad
- Blauw - min of nul draad
- Geel/Groen - aarde draad
Indien de lamp geaard is, sluit je ook de aardedraad (een groen/gele draad) aan. Deze zit meestal in het midden van de kroonsteen of ook direct op het armatuur. De aardedraad is er als beveiliging tegen spanning bij aanraking.
Hoe kan ik een ruimte optimaal verlichten?
Als je een ruimte perfect wilt verlichten dan heb je eigenlijk een lichtplan nodig. Dit is een plan dat rekening houdt met de grootte en hoogte van de ruimte, natuurlijk licht en eventuele gebruikseisen en wensen van de bewoners. In dit plan wordt een optimale lichtverdeling gecreëerd en ontstaat naast functioneel licht de sfeer die je wenst. Dit maakt een ruimte aangenaam, comfortabel en geschikt voor de gewenste doeleinden. Vaak is een tekening van de ruimte al genoeg voor een lichtadviseur van Aerts Lighting om het plan op te baseren. Wij helpen je graag met een lichtadvies op maat.
Welke lampen mogen in de badkamer?
Goede verlichting is van onschatbare waarde in de badkamer waar zowel helder als aangenaam licht nodig is voor in de ochtend als avond. Voor lampen in de badkamer staat de veiligheid voorop, want electiciteit en water gaan niet samen. Daarom moeten alle badkamerlampen in Europa aan strenge veiligheidsregels voldoen. Iedere badkamerlamp moet voorzien zijn van een IP waarde (=Ingress Protection). Deze waarde geeft aan op welke plaats in de badkamer de lamp gebruikt mag worden om een optimale veiligheid te garanderen.
Badkamerlampen met de IP65 waarde (of hoger) mogen in de douche, boven het bad of wastafel geplaatst worden op een minimale hoogte van 225 cm. Binnen een straal van 60 cm vanaf de douche, bad of wastafel kunnen lampen geplaatst worden met IP44 waarde. Dit moet ook op een minimale hoogte van 225 cm gehangen worden. Buiten deze 60 cm mogen alleen lampen worden geplaatst met IP43 of IP23 waarde. Lampen zonder IP waarde mogen nooit in een badkamer of vochtige ruimte geplaatst worden.
Staat jouw vraag er niet bij of is een antwoord op een bovenstaande vraag onvoldoende duidelijk? Neem dan even contact met ons op.